Food, Lifestyle

7. Meten is weten

Regelmatig vragen mensen aan mij wat ze moeten veranderen in hun voedingspatroon als ze willen afvallen. Welke producten moeten ze laten en welke producten moeten ze juist gaan eten? Zijn dat dan minder koolhydraten en meer eiwitten? Even minderen met aardappelen en brood?

Ik merk dat mensen om mij heen de basiskennis missen om goede keuzes te kunnen maken met betrekking tot eten. Er heerst een soort idee dat je van bepaalde producten aankomt of juist afvalt. Dat snap ik want de associatie met afvallen is diëten en bij diëten mag je vaak producten niet eten. Denk hierbij aan het koolhydraat arm dieet of het dieet met alleen shakes.

Eigenlijk is de basis van afvallen heel makkelijk: minder eten dan je nodig hebt.

Iedereen heeft een persoonlijk aantal calorieën die hij of zij maximaal kan eten zonder aan te komen. Dit kan zo voor je worden berekend en het heeft te maken met onder andere: lengte, gewicht, leeftijd, geslacht en fysieke inspanning. Iedereen heeft hierin andere waardes, dus iedereen heeft ook een ander ‘caloriebudget’.

Als je weet hoeveel calorieën je kan eten zonder aan te komen, kan je ook iets minder gaan eten om op den duur af te vallen.

Je weet pas hoeveel calorieën je op een dag binnenkrijgt als je gaat bijhouden wat je eet en drinkt. Op dit punt hoor ik altijd iedereen denken: “oké, laat maar zitten”. Het is schijnbaar teveel moeite en dit is dan denk ik vaak de reden dat er voor een dieet wordt gekozen.

Dieet
In een dieet wordt vaak gezegd wat je vooral niét mag eten en dan kom je inderdaad op een calorietekort, waardoor je op den duur afvalt. Lekker makkelijk zo’n dieet waarin wordt gezegd wat je wel of niet moet eten. Word je er gelukkig van als dat voor jou wordt bepaald, zonder overleg? Waarschijnlijk heeft Sonja Bakker of een andere dieetgoeroe jou persoonlijk niet gesproken en heeft ze niet naar jouw persoonlijk caloriebudget gekeken. Misschien heb jij bij dat dieet, waar iedereen aan mee kan doen, dus wel een mega groot calorietekort? Ga je dit dan vol te houden? Waarschijnlijk niet, want je krijgt ook mega veel honger.

Zelf keuzes maken
Het is eigenlijk heel simpel om dit zelf te kunnen bepalen. Wil je afvallen? Dan moet je eens gaan bijhouden wat je eet en drinkt. Waarschijnlijk is dit teveel. Dan kan je wel je best doen om je eetpatroon te veranderen in zoete aardappels i.p.v. gewone aardappels of 4 crackers i.p.v. 1 boterham, maar de hoeveelheid calorieën die je tot je neemt blijft hetzelfde. Het is niet zo dat er in een cracker geen calorieën zitten, alleen maar omdat het bekend staat als ‘magere’ keus. Hier zitten ook gewoon calorieën in en in 4 crackers misschien net zo veel als in 1 boterham. Als je de crackers eet op het moment dat je al over je caloriebudget heen bent, dan kom je dus gewoon aan.

Eet liever gewoon een boterham als je dit lekkerder vindt! Je kan prima aardappels en brood eten, als je maar niet over je caloriebudget heen gaat. Dit weet je door 1 manier: het bijhouden van wat je eet op een dag. Je pakt bijvoorbeeld de keukenweegschaal en weegt alles af wat je eet. In de app MyFitnessPall kan je met behulp van de scanner de streepjescode van een bepaald product scannen, je voert het gewicht in en je ziet hoeveel calorieën je eet.

We eten vaak teveel omdat producten op zo’n manier bewerkt zijn dat ze minder voedingswaarde bevatten dan oorspronkelijk de bedoeling van de natuur was. Denk aan toegevoegde suikers of bijna geen vezels etc. Hierdoor snakken we naar meer eten en dat is al snel binnen handbereik, dus voor je het weet zit het al in je mond. Let hier op. Kijk eens naar wat voor producten je allemaal eet. Je kunt hier prima keuzes in maken. Je kan alles eten, als er maar genoeg voedingswaardige producten tussen zitten waardoor je een verzadigd gevoel kan krijgen. Dit zorgt ervoor dat je niet meer calorieën eet dan nodig is. Brood en aardappels zitten vol met goede voedingsstoffen en vezels, dus belangrijk om gewoon te blijven eten. Daarbij kan je makkelijk dat chocolaatje eten, maar doe het in mate en ga jezelf niet overeten. Overeet jezelf ook niet met voedingswaardige, gezonde producten. Hier zitten ook calorieën in!

Dus, wil jij een dieet volgen waar je dingen niet mag en dus niet gaat volhouden? Of kies je ervoor om zelf te bepalen wat je eet, zolang je het maar bijhoudt?

Het bijhouden is misschien in het begin moeilijk, maar het gaat steeds makkelijker worden zodra je inzicht begint te krijgen. Zodra je dit inzicht heb kan je in je hoofd inschattingen maken. Je gaat hier je hele leven baat bij hebben. Meten is uiteindelijk echt weten!