Lifestyle

9. Rust in je hoofd

De dagelijkse stroom van gedachten.

Overdag heb je daar vaak geen erg in en als je in bed ligt merk je ze op. Dat is eigenlijk te laat en niet zo handig, want ‘s nachts lijkt alles 10 keer erger. Hoe komt dat?

Als je in bed ligt worden je gedachtes niet gestoord door het leven om je heen: je werk, een berichtje die binnenkomt op je telefoon, de troep in je kamer die nog opgeruimd moet worden, of de collega die iets aan je vraagt. Je gedachtes kunnen in bed dus ongestoord voortmalen. Daarbij kan je ‘s nachts niet iemand gaan opbellen voor uitleg of om je excuses aan te bieden, dus blijf je weer doormalen.

Het is jammer dat als we pas in bed liggen de tijd ‘hebben’ om deze gedachtes op te merken en tegelijkertijd onnodig groter te maken dan ze zijn. Het leid je af van wat werkelijk belangrijk is in je leven. Het zorgt voor onnodige drukte op de weg van je hoofd naar je hart. Om te kunnen bepalen wat voor jou belangrijk is en hoe het werkelijk met je gaat moet je zorgen voor een rustige weg. Rust en stilte in je hoofd heb je hiervoor nodig.

Lig je vaak te malen in je bed?

Maak dan overdag eens tijd voor je gedachtes. Dit kan je doen door middel van meditatie of ontspanningsoefeningen. Dit kan je gedachtes op een rij zetten en ervoor zorgen dat je die dag nog actie kan ondernemen als dit voor een rustiger gevoel zorgt (in plaats van er ‘s nachts over malen).

Ik ben pas begonnen met mediteren en had totaal geen idee waarom het goed zou zijn. Op dit moment ben ik er ook nog niet zo goed in, ik kan de rust er vaak nog niet voor vinden, maar het effect begin ik wel te merken. De fijnste oefening vind ik de ademhalingsmeditatie. Deze oefening hoeft helemaal niet zo lang te duren. 2 minuutjes als je klaar bent met de ene activiteit en doorgaat naar de andere activiteit. Even tot jezelf komen en opmerken wat er binnenin jou speelt.
Deze meditatie start je door ontspannen op een stoel te gaan zitten, beide benen op de grond en je ogen te sluiten. Voel of er ergens spanning in je lichaam aanwezig is en probeer deze spanning los te laten. Richt je vervolgens op je ademhaling: het uitzetten en inkrimpen van je buik. Als er gedachten opkomen merk je deze op en laat je ze voor wat ze zijn. Richt je weer op je ademhaling. Herhaal dit bij elke gedachte die bij je op komt. Neem deze ruimte voor jezelf om op te merken wat er allemaal is. Richt je aandacht nu op jezelf als geheel en neem deze aandacht mee naar de volgende activiteit.

Voor het slapen gaan kan dit ook fijn zijn.

De oefening kan dan 8-10 minuutjes duren. Even verbinding maken met jezelf en erachter te komen waar je in gedachten mee bezig bent. Je kan deze gedachten opschrijven voordat je gaat slapen. Ik hoop dat je hiermee wat rustiger in slaap kan komen.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s